Wednesday, May 8, 2013

Top Komentator Widget

lama betul saya tak update blog tuto ni kan..mesti korang tertunggu2 bila lah saya nak buat tutorial terbaru..ada ker yang tertunggu2..takder?takperlah (merajuk)..hehe..ini lah perangai buruk blogger pemalas macam saya ni..tapi bukan malas yang disengajakan okey,malas saya ni sebab ada alasan yang kukuh..kukuhlah sangatkan..hahaha


ok,setelah sekian lama tak buat tuto tetiba hari ni terfikir nak buat widget TOP KOMENTATOR dekat blog utama saya iaitu INI BLOG BUI..kalau diletakkan wigdet ni so saya boleh tahu siapa tukang komen paling rajin bagi komen di blog saya tu..dah alang2 nak buat,baik saya buat tuto sekali..len kali boleh rujuk balik incase widget tu terhilang akibat hobi saya yang suka edit blog ni..^_^


ok,mula2 g
DASHBOARD > LAYOUT > ADD A GADGET > HTML (JAVA SCRIPT)


korang copy kod dibawah dan paste dekat ruang kosong tadi k

<!-- Top commentators widget v1 Start -->
<script type="text/javascript">
function getYpipe(feed) {
 document.write('<ol>');
 var i;
 for (i = 0; i < feed.count ; i++)
 {
 var href = "'" + feed.value.items[i].link + "'";
 if(feed.value.items[i].link == "")
var item ="<li>" + feed.value.items[i].title + "</li>";
else
var item = "<li>" + "<a href="+ href + '" target="_blank">' + feed.value.items[i].title + "</a> </li>";
 document.write(item);
 }
 document.write('</ol>');
 }
 </script>
 <script src="http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.run?
 YourBlogUrl=http://idzrarynprelovedproperty.blogspot.com
 &ExcludedNick1=Bui Junaidi
 &ExcludedNick2=
 &ShowHowMany=10
 &_callback=getYpipe
 &_id=23022d7836bf2dd3c10a329feb9be26a
 &_render=json"
type="text/javascript">
<!-- Top commentators widget End --></script>

yang saya warnakan merah tu perlu ditukar ok

YourBlogUrl = letak url blog korang sendiri
&ExludeNick1 = korang letak nama korang yang korang gunakan dalam blog
&ShowHowMany = boleh letak 5,10 atau 15 ikut selera masing2


ini versi yang kedua,kalau yang pertama pulak korang boleh tengok
TUTORIAL PASANG TOP COMMENTATORS WIDGET


kredit : SINI

3 comments:

Unknown said...

thanks sharing kak..deqla dah ada... ;)

Cik Kay Jue said...

kak bui.. huhu.. ckj baru je makeover blog...

al maklum la da lama x makeover blog.. sekali tgk da lain da.. huhu.. cm ner nak letak warna kat side bar ea? huhu..

Unknown said...

CIK KAY JUE,KAK BUI DAH BUAT TUTO PASAL TU..CER TRY YER..^_^